Slechts twee jaar na de eerste verkenning van identiteit bleek de actualiteit het eerste boek alweer ingehaald te hebben. De economische crisis dringt steeds meer door in de samenleving en dat is van invloed op onze identiteit. Gingen de schrijvers in het eerste boek nog uit van de maakbaarheid van onze identiteit, nu is deze niet meer zo vanzelfsprekend.
Er lijkt weer een tweedeling in de maatschappij te ontstaan waarbij de ene groep volop mogelijkheden heeft om zich te ontwikkelen en naar wens zijn identiteit te bepalen, terwijl de andere groep weinig geld, macht en keuzemogelijkheden heeft. De crisis lijkt de optimistisch gestelde maakbaarheid voor een groot deel te beperken. Het aanbod richt zich noodgedwongen op de massa, waardoor er ook een verschraling optreedt op bijvoorbeeld cultureel gebied.
Stine Jensen heeft weer interessante variaties gevonden op ‘Ik denk, dus ik ben’. Ze gaat in de proloog ook in op de aangedragen variaties als reactie op het eerste boek. Ze plaatst het thema identiteit in de huidige tijd met actuele voorbeelden. Ze doet dit op een gedegen manier met de nodige literatuurverwijzingen. Het boek lijkt een wat steviger gefundeerd vervolg op het eerste boek. Van social media en vergroving van taalgebruik tot reality tv, het zit allemaal in dit boek. Een aanrader als je een goed beeld wilt krijgen van de mens anno nu.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten