Dit boek plaatst me voor een dilemma. Het is niet onverdeeld
goed, maar zeker ook niet slecht. Af en toe is het met vaart geschreven en dan
weer raak je als lezer de chronologie kwijt. Er zit heel veel
verbeeldingskracht in en inleving in bepaalde situaties. Toch gaf het me uiteindelijk
niet een goed gevoel. Terwijl toch zowel de dingen van alledag als de achtergrond
van een land aan bod kwamen.
Hieruit blijkt denk ik dat je als schrijver niet moet
vergeten je lezer mee te nemen voordat je de diepte ingaat. Eerst moet er de noodzaak
zijn iets te vertellen, dan pas wordt het interessant. En de volgorde hoeft
niet per se chronologisch te zijn, als deze maar logisch is en de spanning
onderstreept. Geen gemakkelijke opgave, maar wel iets om rekening mee te houden
als je wilt dat je verhaal gelezen wordt. Het boek heet trouwens ‘Een
liefdesbrief in spijkerschrift’ en is geschreven door Tomás Zmeskal.
zondag 3 februari 2013
Inspiratie
Een Congolese Tsjech schreef een boek dat zich afspeelt in het Praag van de
twintigste eeuw. Het is een liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Tsjechische
geschiedenis. Een man en een vrouw zijn elkaar zeer toegewijd totdat de oorlog hen
uit elkaar drijft. Daarna houden ze zolang afstand totdat het te laat is. Het
verhaal is mooi, het gegeven is mooi, de schrijver is vast hyperintelligent,
maar het is teveel van het goede. Het verhaal barst uit zijn voegen, er is
teveel informatie, het is te druk in dit boek. Het lijkt willekeurig ergens te
beginnen en het einde heeft geen logische plek. Te lang lijken het losse
verhalen, voordat er onderlinge verbanden verschijnen. De dialogen zijn
meeslepend en met vlagen las ik met gretigheid en met vlagen irriteerde me de schijnbare
zijpaden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten