Er zit een punt in het verhaal aan te komen waarop de clash of the main characters niet uit
kan blijven. Het is de vraag of ik dat in woorden weet te vatten. Of ik niet, zoals
Renate Dorrestein beschrijft in ‘De blokkade’, vastloop op een bepaald punt en
om de hete brei heen draai. Want die aanstaande botsing daar draait het hele
verhaal om, maar er zitten ook veel persoonlijke elementen in. Dit maakt mij
als schrijver kwetsbaar. Toch wil het
verhaal verteld worden en kan het niet bij één grote omtrekkende beweging
blijven.
Renate Dorrestein kwam erachter dat de onmacht tegenover de zelfmoord
van haar zusje haar weerhield van het schrijven van het enige zinvolle en
gerechtvaardigde boek dat ze maar kon schrijven, namelijk het boek dat mensen
van zelfmoord af zou houden. Een onmogelijke opgave in het licht waarvan al
haar andere romans slechts omzwervingen leken te zijn. Het ultieme boek zal ik nooit kunnen schrijven, concludeert ze.
Toch, op een moment dat ze al het denken en analyseren
loslaat en oude gevoelens weer boven komen, voelt ze dat de muze naar haar
terug zal keren. Ze ervaart weer het geloof in haar schrijfkunst. Ze weet dat
ze weer een boek zal schrijven. Ze kan niet anders, net zoals een krokusje dat in
de lente onvermijdelijk haar kopje boven de grond uitsteekt en weet dat ze hier
moet zijn. Ook al is de lente nog niet erg inhalig en gaat er nog menig
sneeuwbuitje overheen; de krokus zal bloeien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten