Albert heeft een dubbele houding tegenover zijn tante, ook
wel ‘Tientje Poets’ genoemd. Ze is altijd aan het poetsen en sloven en weet
alle gebeurtenissen in haar leven in het negatieve te trekken en anderen
hierover verwijten over te maken. Ze kan geen kinderen krijgen en beschuldigt
haar ouders, zus en man ervan dat het zover gekomen is. Na een
tienerzwangerschap en een onbetrouwbare abortus was het gedaan met haar
vruchtbaarheid. De gang van zaken in haar
verleden weet ze altijd zo te draaien dat ze er zelf geen enkele schuld
aan heeft.
Je zou denken dat iemand die altijd en eeuwig zo in de
slachtofferrol zit geen prettig leesbaar boek op kan leveren. Toch weet Van der
Heijden hier een vermakelijk en levensecht verhaal van te maken. Slechts een
enkele keer draaft ze wel erg door en is het wat veel van het goede, maar haar
levenshouding en tirades zijn overwegend goed gedoseerd.
Bovendien gaat het behalve over zijn tante ook over Albert
zelf. Hoe hij opkijkt tegen zijn tante en haar in zijn pubertijd tegen de
familie wil beschermen wat hem in een loyaliteitsconflict brengt. Hoe hij haar
zelfs eens verleidt en in de loop van zijn leven steeds meer last krijgt van
haar manier van doen die haar omgeving opzadelt met een schuldgevoel, zelfs
over haar dood heen. De tirades en beschuldigingen hebben de levens van haar
familieleden aardig bepaald en verziekt.
Van der Heijden zet het portret van Albert en zijn
tante geloofwaardig neer, wat een kunst op zich is, omdat het verhaal
behoorlijk over the top is. Het maakt nieuwsgierig naar het autobiografische
gehalte, hoewel dit eigenlijk niet ter zake doet. ‘De waarheid is geen excuus’.
Wie zei dat ook al weer?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten