Marte Kaan debuteerde dit jaar met ‘Saboteur’ in het fictieve genre. Eerder
schreef ze een informatief boek over de liefde. Ik ben altijd erg benieuwd naar
verhalen van debutanten om te zien hoe zij het doen.
In deze verhalenbundel gaat het vooral om personen die een enigszins afwijkende
logica hanteren en buiten de sociale conventies staan. Omdat ze daarnaar
handelen, hebben de verhalen een vervreemdend effect. Zo gaat de schrijfster
van start met een verhaal over een jonge vrouw die in de ban is van haar
leidinggevende. Ze probeert haar steeds meer te naderen, de perfecte vrouw die
alles zo goed voor elkaar heeft, en uiteindelijk onderuit te halen. De
tegenstrijdige beweegredenen van de jonge vrouw, die haar bazin haat en
vereert, laten de lezer in verwarring achter, terwijl ze ook de realiteit van
niet eenduidige gevoelens benaderen. Het ondefinieerbare einde van dit verhaal
lijkt een poging om de lezer te saboteren in zijn poging de kern ervan te
vatten. Het is mysterieus en frustrerend tegelijkertijd. Het onbestemde gevoel
bij het einde komt bij elk verhaal terug. Het maakt dat er nog iets te raden
overblijft, maar is ook wat onbevredigend. Als lezer wil ik meer weten en niet
zomaar in het diepe gegooid worden.
Marte Kaan heeft geen gebrek aan verbeeldingskracht voor diverse situaties,
waarschijnlijk ingegeven door de nodige levenservaring. Zo spelen verhalen in
de gevangenis, in een ver buitenland en in hogere kringen. Alle personages
daarin zijn zoekende naar een ultiem moment in hun leven dat nooit lijkt te
kunnen worden bereikt. Om dit te verbeelden gebruikt de schrijfster sterke
metaforen. Zoals in het verhaal ‘Nirwana’, waarin een vrouw haar geheime
relatie wil vieren: ‘Maar oude schepen verbranden niet. Vergaan doen ze
evenmin. En ook al zaten er een paar oceanen tussen, ze trokken haar via
onzichtbare kabels van stalen verwachtingen de diepte in.’ Al met al
fascinerende verhalen die de hoop wekken op een iets meer uitgekristalliseerd
vervolg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten