Het laatste boek van Kristien Hemmerechts maakte veel los in België. Ze of zou
de vrouw van Dutroux vrijpleiten in ‘De vrouw die de honden eten gaf’ of het boek
was gewoon ‘ongepast’. Ik moet zeggen dat ik met wel wat reserves aan het boek
begon, vooral omdat de schrijfster zelf had aangegeven helemaal in het hoofd
van haar hoofdpersonage zat tijdens het schrijven, en dat dit maakte dat ze
toen geen prettig gezelschap was voor haar omgeving. Het gaat dus om een
personage, gebaseerd op Michelle Martin, de vrouw van Dutroux, in het boek
Odette genoemd. Toch vond ik het meeleven met haar geen straf. Hemmerechts
maakt inderdaad invoelbaar hoe een vrouw er toe kan komen wel de honden, maar
niet de door haar man opgesloten kinderen eten te geven.
We volgen haar gedachten als haar man in
de gevangenis zit en zijn honden moet verzorgen. Vanuit de optiek van
Hemmerechts is het zeker geen domme vrouw, maar wel een vrouw die erg meegaand
is, nogal geneigd is in de slachtofferrol te gaan zitten en sterk beïnvloedbaar
is. Daar heeft haar man, in het verhaal consequent ‘M’ genoemd, volop misbruik
van gemaakt. Odette verdedigt M met verve, hij heeft een vervelende jeugd gehad,
daardoor reageert hij wat anders dan anderen. En zij accepteert dat en heeft
zelfs seksuele fantasieën waarin haar onderdanigheid een grote rol speelt.
Hemmerechts maakt zichtbaar hoe een vrouw met haar misdaden om kan gaan. Voor
een deel kijkt deze vrouw de andere kant op, want het is teveel, ze kan het
niet aan, en voor een deel ontkent ze het. De publieke opinie weet volgens haar
meer dan zij als wordt beweerd dat ze medeschuldig is aan verkrachting en op
film zetten van vrouwen.
Ik vind het heel knap gedaan hoe Hemmerechts de logica van Michelle Martin volgt.
De verontwaardiging, het onrecht dat haar wordt aangedaan, het constant
vergelijken met een moeder die haar kinderen vermoordde, wat immers veel erger is,
in alles gaat ze met haar mee. Als lezer geloof je deze vrouw die zich
vastklampt aan haar geloof en haar eigen kinderen. De schrijfster verdedigt
haar niet, maar oppert wel dat er sprake was van een soort van niet bewust zijn
van haar misdaden. Ik denk dat Martin nog blij mag zijn met dit portret, gezien
wat er allemaal gebeurd is. Wat Hemmerechts eigenlijk heeft gedaan is een mens
van haar maken in plaats van alleen maar een kwade genius.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten