Mersiwin is een zeehondje uit een liedje van vroeger van de geliefde van de
hoofdpersoon. Bijzonder want een zoogdier met een vin, net als een zeemeermin.
Zo prijst het alter-ego van Hafid Bouazza zijn geliefde de hemel in, plaatst
haar vol bewondering op een voetstuk. Zij en haar achtergrond lijken
onaantastbaar. Zelf is hij in het ziekenhuis beland na tijden vol drank met
zijn drinkebroers dag na dag. Bouazza kijkt tegen zichzelf aan in een andere
hoedanigheid en spreekt daarom telkens over ‘hij’. Een enkele maal komt zijn
‘ik’ tevoorschijn, die het dan beter weet. Deze constructie verwart enigszins,
omdat je van buitenaf iemand meemaakt die van binnen ver heen is. De schrijver
in zijn delier. Wellicht had hij deze afstand nodig, maar waarschijnlijker had
hij het gevoel zichzelf achteraf niet van binnenuit te kunnen benaderen.
Werd Bouazza bij ‘Pauw en Witteman’ in de hoek van slachtoffer gezet in zijn
hoedanigheid van alcoholist, bij ‘Boeken’ van Wim Brands kwam gelukkig de
schrijver in hem aan het woord. Deze schrijver weet van zijn eigen donkere dagen proza te maken. En wel
een heel poëtisch proza, zoals we van hem gewend waren, jaren geleden. Hij
beschouwt zijn delier niet als een zwarte bladzijde in zijn leven, maar als een
bijzondere ervaring die hij als schrijver gebruikt voor zijn werk. Hij had het
niet willen missen. Toch mis ik de vroegere twinkeling in zijn ogen. Toen hij in 2004 voor Paravion de Ako
Literatuurprijs ontving zei hij nog met een schalkse blik na het bedanken dat
hij nu eerst een borrel nodig had. Dat zijn er een paar meer geworden.
De romantische geest van de schrijver zorgt voor tal van zelfverzonnen woorden
en vreemde vervoegingen. Vooral worden de dingen bij hem graag personen. Dit
doet hij met verve. Maar uiteindelijk is het bijna teveel van het goede. En
sommige stokpaardjes blijft hij herhalen, wat op zeker moment gaat irriteren. Toch
is het een interessant verhaal, hoewel er bijna geen verhaal in zit. Het is de
beschrijving van een drietal situaties: met de mannen op het terras van het
café, in het ziekenhuis en de jeugd van zijn geliefde. Dit alles op een zo
terloopse manier dat alles wat je leest in de tussentijd lijkt te gebeuren. Kunstig
gedaan, maar ik verlang toch weer naar een meer verhalend verhaal zoals zijn
eerdere werk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten