zaterdag 31 augustus 2013

Niets weerstaat de nacht

Het door DWDD tot succesnummer gebombardeerde nieuwe boek van Delphine de Vigan is wat  mij betreft zeer de moeite waard, maar ik raak er nou ook weer niet van in een hallelujastemming. Omdat gelijk al duidelijk is dat haar moeder in deze autobiografische roman zelfmoord pleegt, zat ik daar al lezend een beetje op te wachten en was ik verbaasd welke leeftijd zij nog heeft bereikt.

Ik had nog niet eerder iets van Delphine de Vigan gelezen en was aangenaam verrast door haar stijl die heel naturel is alsof ze het verhaal zo even uit haar mouw schudt. Dat het echt  niet allemaal vanzelf gaat blijkt wel uit de intermezzo´s waarin de schrijfster reflecteert op haar eigen boek. Daarin geeft ze de lezer een kijkje in wat haar bronnen zijn en hoe ze deze verwerkt in haar tekst. Dit geeft het  verhaal een eerlijk karakter, hoewel ze ook toegeeft dat elke beschreven werkelijkheid onvermijdelijk fictie wordt.   
Na de dood van haar moeder gaat de schrijfster terug in het verleden en beschrijft de ouders van haar moeder. Omdat ze overwegend voornamen gebruikt is het als lezer steeds even bedenken wat de relatie van de genoemde personen tot de schrijfster is. Tussen de gelukkige scenes uit de goede oude tijd schemeren enkele tergend tragische familiemomenten door die door de luchtige verteltrant minder erg lijken dan ze geweest moeten zijn. Smetten op het verleden zonder in zwaarte te vervallen. Zoals het thema van Pierre Soulages voorin ook aangeeft: ´Mijn werktuig was niet meer het zwart, maar dat geheime licht dat door het zwart werd voortgebracht.´

De slechte tijden van haar moeder worden realistisch beschreven. Ook de schrijfster zelf heeft haar moeilijke tijden, zoals wanneer ze anorexia ontwikkelt. Achteraf schrijft ze daarover: ´Beetje bij beetje leerde ik in mijn vaart, mijn roes te temperen, om te gaan met mijn te grote ontvankelijkheid, het verlangen om te leven dat me had verteerd hanteerbaar te maken.´ In bescheiden woorden roert ze grote levenszaken aan. De geschiedenis van een familie, met al haar ups en downs en haar uitgesproken, maar ook verborgen gebeurtenissen. Het eindigt weer met de dood van haar moeder, die daar zelf over zegt: ´Ik ga liever dood terwijl er nog een beetje leven in me zit.´ Al met al een mooi boek.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten