vrijdag 6 september 2013

Een hart zo blank

Een verhaal over schuld en onschuld. Wat als je wel weet maar niets deed? Wat brengt je ertoe een onherroepelijke daad te verrichten? Zijn het toevalligheden, of dragen we schuld met ons mee als ons lot? Maken parallelle levens onze eigen levens minder eigen? Allemaal vragen waarover de Spaanse schrijver Javier Marías zijn poëtische licht laat schijnen. Als in minimal music keren zinnen terug op de cadans van verschillende levens. Met een ogenschijnlijke lichte toets gaat de schrijver de diepte in van wat ons in dit leven staande houdt.

Het begint met een zelfmoord, van wat later de zus van de moeder van de ik-persoon blijkt te zijn. Javier Marías doseert de kennis van de lezer op zo’n manier dat het de spanning erin houdt. Later blijkt steeds hoe het eerder is gegaan. De vader van Juan, de ik-persoon, heeft drie vrouwen aan de dood verloren. Juan, een tolk/vertaler uit Madrid, komt langzamerhand steeds meer te weten over de toedracht hiervan.
De schrijver schrijft met groot respect voor zijn vrouwelijke personages. Ze zijn nieuwsgierig, tactvol en gaan op hun doel af. De een wat driester  dan de ander. Juan koestert daar bewondering voor. Zelf is hij een man vol twijfels. Over zijn verbintenis met zijn vrouw, over de mogelijke erfenis van de schuld van zijn vader, over de richting die zijn leven op gaat.

Moet hij de raad van zijn vader om zijn vrouw niet zijn geheimen te vertellen opvolgen? In de loop van het verhaal wordt duidelijk waar zijn vader deze raad vandaan haalde. Als zijn vrouw achter het geheim van zijn vader komt, stijgt zij daardoor in zijn achting en geeft hun verbintenis hem een goed gevoel. Ze gaan samen een toekomst tegemoet die zij onbewust toezingt en die hij overdenkt.


Een al in 1991 geschreven verhaal, wat nu opnieuw is uitgegeven. De setting was anders, maar de mensen zijn hetzelfde. Een mooi psychologische roman die je meedraagt tot het einde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten