Ingegeven door de titel van dit inmiddels klassiek geworden boek van Frans
Kellendonk dacht ik dat het een verhaal op een hoger plan zou zijn, een
esoterisch verhaal. Het verbaasde me dan ook dat het boek begon met de
beschrijving van een moederloos gezin op het platteland. Niet plat beschreven,
maar wel erg aards. De vader hecht aan geld, maar noemt zichzelf niet
materialistisch: ‘De mensen zijn reddeloos verknocht aan het stoffelijke. Ik
ben dat niet, ik houd alleen maar van geld.’ De dochter, die door haar familie
Prul wordt genoemd, is geen schoonheid, is alleen en leeft in een
afhankelijkheidsrelatie met haar vader, die graag de macht heeft.
Tijdens een bruiloft van een kennis van de dochter komt de zoon in contact met
een sympathieke jongen, die op een haast terloopse manier aan hem duidelijk
maakt dat hij op mannen valt. Dat doet Kellendonk heel goed, hij beschrijft de
natuurlijke liefde van de zoon voor de jongen. De zoon verlaat de treurige
omgeving van zijn familie en gaat naar New York, de jongen achterna. Het
huwelijk was ingegeven door zakenbelangen en verbond een man die van jonge
jongens hield met een vrouw van stand. De zoon noemt het een oefening in betamelijkheid. Het lukt
het jonge paar niet samen één mystiek lichaam te vormen. De zoon is het die zijn
ware liefde volgt en heteromannen zijn in zijn blik of vrouwenhaters of zelf
halve vrouwen.
Maar zijn liefde blijkt eindig. Waar zijn zus met een praatjesmaker een kind
verwekt, lijkt zijn liefde een dood spoor. Geen nageslacht maar ziekte treft
hem. ‘De inhoud van hun parodieliefde was veel verraderlijker geweest dan hij
steeds had gemeend. Misschien hadden ze elkaar met de dood bevrucht.’ De vader
van het kind van Prul blijkt een meester in het stimuleren van het kind. Als de
zoon terugkeert naar huis moet hij in hem zijn meerdere erkennen. Hij neemt
zijn intrek in de schuur die door de vader voor een groot deel ontmanteld
wordt.
Het verhaal is een reflectie op de samenleving zoals die in de jaren tachtig
was en is nog steeds veelzeggend. Thema’s als liefde, afhankelijkheid,
vooroordelen en aanzien tillen dit verhaal op een hoger plan. Kellendonk was
een kind van zijn tijd. Juist daardoor is hij maar 39 jaar oud geworden. Lezing
van dit boek maakt me nieuwsgierig naar zijn andere werk en verzamelde brieven.
Een schrijver om te koesteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten