Adam Foulds volgt in dit verhaal de wegen van enkele
personages in hun zoektocht naar zin in hun leven, vooruitgang, liefde,
vrijheid. Clare heeft zijn geliefde verloren en zoekt zijn heil bij zigeuners
die hij stiekem bezoekt. Hannah worstelt met haar verlangen weg te komen via
verschillende potentiële huwelijkskandidaten, waarvan er geen een lijkt te
kunnen voldoen. Haar vader vindt een houtbewerkingsmachine uit waarmee
patiënten zouden kunnen werken, maar die faalt in de praktijk en richt hen ten
gronde.
Alle lijnen in dit verhaal lijken
dood te lopen. ´De dwaaltuin van een leven zonder uitgang, met paden die waren
genomen en plekken bezocht,´ denkt Clare als hij opgesloten in zijn kamer zit. Een
sombere slotsom, terwijl het verhaal toch geen benauwende sfeer ademt, zoals
bijvoorbeeld het boek ´Camille & Paul´, over de langdurige opname van
Camille Claudel. Het lijkt erop dat de schrijver vooral een sfeer heeft willen
schetsen, zonder de echte rauwe randen op te zoeken. Een treurige vertelling
die niet echt diep doordringt, maar zich manifesteert als een kabbelend
stroompje. woensdag 23 mei 2012
De dwaaltuin
In dit historische verhaal, dat speelt in de negentiende
eeuw op het terrein van een psychiatrische inrichting in Engeland, is eigenlijk
geen duidelijke hoofdpersoon aan te wijzen. Het gaat over John Clare, een
dichter die opgenomen is, over dokter Allen, die de inrichting leidt en over
zijn dochter, Hannah, die hoopt door met een buitenstaander te trouwen van het
terrein van de inrichting af te komen. Misschien vervult de locatie wel de
belangrijkste rol. ´De dwaaltuin´ (in 2011 in het Nederlands verschenen) geeft
een enigszins poëtisch beeld van hoe het er hier aan toe ging.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten