Al even had ik het boek Motel songs van Auke Hulst opzij gelegd, nog tegoed. Ik had al wel zijn cd beluisterd, maar nu ik het boek erbij las, kwam die pas echt tot leven. Het is de weerslag van de reis die hij in 2016 maakte door de Verenigde Staten na een verloren liefde. Zijn manier om afstand te nemen en ruimte voor zichzelf te zoeken. Het leverde waardevolle overdenkingen op, over zijn eigen leven, maar ook over de wereld van nu.
Hij spaart zichzelf daarbij niet en ook zijn melancholieke kant
komt aan bod zonder dat hij deze dramatiseert. Ook heeft hij een prettig soort
relativerende humor die hier en daar opduikt. Onderweg nam hij de cd op in
motels en een enkele studio die hij tegenkwam. Het lezen van zijn verhaal en tegelijkertijd
luisteren van de songs was een reis op zich. Een thuisreis die je toch verder
brengt.
Van tevoren stond alleen vast dat zijn reis van oost naar
west zou gaan. De richting van de groei in het boeddhisme en die van de
vooruitgang in de moderne wereld. Verder stond de schrijver open voor alles wat
zich aandiende. Hij bezocht diverse literair en muzikaal betekenisvolle
plaatsen en al gauw leek de dood het thema te vormen. De combinatie van
verhalen over grote namen die niet meer onder ons zijn en zijn persoonlijke verhaal
vond ik een genot om te lezen. Hij zet de groten der aarde niet alleen op een
voetstuk, maar belicht ook hun minder mooie kant. Daarnaast biedt hij mensen
aan de rafelrand een podium. Ook zij hebben veel te vertellen.
Zijn schrijfstijl is op een bepaalde manier poëtisch maar
niet overdadig, eerder sober. Over Fitzgerald, die aanvankelijk voor een luxe
begrafenis ging maar uiteindelijk de goedkoopst mogelijke in zijn testament
zette, zegt de schrijver: ‘Dat zei veel over hoe de tijd hem had afgeschminkt.’
Hij heeft oog voor het bijzondere, ook in schijnbaar gewone dingen. Al lezend
merkte ik dat hij vaak gedachten verwoordt die sluimerden in mijn hoofd en
daarmee concreet maakt. Het zette mezelf weer verder op mijn eigen spoor.
In de zoektocht van de schrijver naar zin en eeuwigheidswaarde
beslaat geluk slechts een deel ervan. De sombere kant heeft ook bestaansrecht
en vormt een mens net zo goed. Hij benoemt de zelfmoord van mensen om hem heen.
Zelf ontdekt hij als hij verdwaalt in een desolaat bos dat hij nu toch teveel
hangt aan het leven om daarvoor te kiezen. Naast de feeble momenten kent hij dan ook momenten dat hij zich man van de
wereld voelt. Het gevoel dat je hebt als je alleen reist en je vrij bent om een
verbinding voor het moment aan te gaan met de mensen die je tegenkomt. De tekst
van het eerste nummer van zijn cd verwoordt het verlangen naar vrijheid in de
tussentijd die de reis hem biedt:
I’m freedom bound
let me stay
on this transcendental highway
I’m freedom bound
let me stay
on this transcendental highway
Geen opmerkingen:
Een reactie posten